Jag fick VG i praktisk psykiatri



Hej Max! Patient på psykakuten 2001, tror jag? Du var den enda av personalen som satt ner och snackde med patienterna. Jag tyckte det var himla trevligt och det tyckte de andra patienterna också som jag träffade senare när vi blivit utsläppta. Det som fick mig att friskna till var inte alla medecinerna utan de andra patienterna och du då förstås som va den enda normala bland personalen. Du är så gullig, jag dör! // ”Carro”

Det är klart att man blir både stolt och glad, när en patient skriver så fina ord om & till en gammal behandlingsassistent. Man kan även tycka att det verkar vara en rätt oproffsig relation till patienten. Men befinner man sig i en bransch där ens empati är en stor del av de verktyg man har att jobba med så blir det kanske enklare att förstå. Min erfarenhet är att det som egentligen brister är politikernas brist på kunskap om vilka resurser psykiatrin behöver för att göra ett bra jobb. En politiker är ofta en person som bara ser till alltings kostnad och ingentings värde. Därav bristerna inom den svenska psykiatriska sjukvårdsapparaten!

8 responses to this post.

  1. Finner inte ord för hur frustrerad jag blir. Skriv gärna på min namninsamling
    /Nettan

    Svara

  2. Posted by Eva på Dalen on 5 februari, 2010 at 20:35

    Hej Max!

    Idag för första gången på flera veckor har jag gått igenom min e-post och läst ett antal gamla brev från dig. Tyvärr så har jag en gammal Word-version, så jag har inte kunnat läsa bifogade filer – det får jag göra när jag är på annat håll. Som jag skrivit tidigare – jag tycker det var mycket tråkigt att du lämnade oss. Särskilt tråkigt eftersom det skedde under så trista omständigheter.

    Jag har saknat dig mycket både som arbetskamrat och för din förmåga med patienterna. Och jag kan inte förstå hur ledningen kunde bete sig som de gjorde – kanske förstår jag mer när jag kommer åt dina bilagor. Hoppas ändå stöta ihop med dig på andra sätt i livet – det är inte så långt mellan Stockholm och Jönköping

    Jag önskar dig allt väl för resten av livet. Och vad jag förstår så ger du inte upp ditt engagemang för de människor som är viktigast för dig. Kram från Eva M

    Svara

  3. Posted by Annelie Svensson on 22 oktober, 2010 at 09:36

    Jag håller med Carro!
    Du var bra med våra ungdomar och du var den bästa politikern!
    Synd att du flyttade från Bagarmossen. Du hade behövts nu som det är rena vilda västern!
    Kram från Annelie, Janos mamma!

    Svara

  4. Tack Annelie för dina vänliga ord
    Allting har sin tid och sin stund. Jag ångrar inte en sekund att jag slutade på SBK. Min tid med ungdomarna, oavsett kulör, var den bästa tiden i mitt liv. Värre var det med politiken och psykiatrin. Vissa misstag kostar mer än de smakar :-(

    Svara

  5. Hej!
    Tack för inlägget.. ja du verkar vara reko!
    Önskar det vore fler sånna som du.. kram!

    Svara

  6. Jag minns när den siste socialläkaren slutade och gick i pension!
    Det var sorg och bedrövelse när Anders Annell gick och lämnade sin post!

    Klicka för att komma åt anders_annell.pdf

    Svara

Lämna en kommentar