Det gör ont när moral krackelerar



Originaltexten skickades som E-post till Riks-KRIS medlemsansvarige Ronny Nordstrand och förbundsordföranden Christer Karlsson 19 september 2008!

Jag börjar med ett krismöte den 22 december 2005 med styrelsen för KRIS Jönköping och revisorerna närvarande. I den turbulens som uppstått sedan två av KRIS kassörer (Patrik och Tommy) i rask följd efter varandra hoppat av sitt uppdrag (eftersom de ekonomiska oegentligheterna och den kriminella verksamheten som bedrevs i lokalerna nått en nivå som var helt oacceptabelt) avgick jag under sittande möte som adjungerad sekreterare och medlemsansvarig. Jag begärde samtidigt utträde ur föreningen. Med andra ord, att mitt medlemskap i KRIS med omedelbar verkan skulle upphöra. Samma dag skickade jag mitt slutdokument, ett mejl, till KRIS Jönköping med fyra bilagor där två stycken utgjordes av det aktuella medlemsregistret för lokalavdelningen. Jag sparade mejlet för säkerhets skull.

Jag har sedan dess inte satt min fot i KRIS lokaler. Jag blev därför både förvånad och förbannad när jag tre år senare fick en kallelse till ett extra årsmöte från KRIS i Jönköping. Jag ringde därför till KRIS Jönköpingsavdelning och frågade efter den medlemsansvarige. Personen som svarade visste inte vem som var ansvarig men antog att det var sekreteraren.

Efter att har ringt ytterligare tre gånger fick jag tag i ordföranden. Jag informerade denne om att jag inte var medlem och ville att han raderade mig från medlemsregistret. Han vägrade och hänvisade till Stockholm. Jag blev förbannad vilket resulterade i att KRIS ordförande slängde på luren. Jag ringde då till Christer Karlsson som inte svarade. Jag talade då in ett meddelande i Christers telefonsvarare och bad att han skulle ordna så att jag togs bort.



Senare samma dag letade jag på KRIS hemsida och hittade Ronny Nordstrand. Vi hade ett samtal som resulterade i att han lovade att raderade mig ur KRIS stora riksregister. Jag bad honom även att ringa till Jönköping och ordna så jag togs bort ur avdelningens eget register. Ronny menade att det skulle var bättre om jag skicka ett mejl, vilket jag godtog.

Tio minuter senare insåg jag att ordföranden för KRIS i Jönköping inte var något som man kunde lita på i delikata ärenden, jag hade nämligen skyddad identitet efter ett mordförsök. Därför åkte jag ner till KRIS för att så snabbt som möjligt få bekräftat att mitt medlemskap på riksnivå hade upphört eller om så inte var fallet, få ordföranden att radera mig som medlem.

Väl i lokalen möttes jag av en storvuxen ordförande vars uppsyn inte ingav någon känsla av förtroende eller ens vanligt folkvett. När jag presenterat mig och än en gång krävde att han raderade mig ur registret svarade han som en papegoja att ”Det får du ta med Stockholm”. Jag blev naturligtvis förbannad och krävde att bli borttagen. Den storvuxen ordförande som åtminstone vägde 30 kilo mer än jag, hotade då att kasta ut mig från KRIS föreningslokal.

Nu har jag ju aldrig varit speciellt rädd av mig och stryk har jag tålt rätt bra, ända sedan jag var liten, vilket säkert är förklaringen till att jag frågade: Kasta ut mig med våld? Du menar att du först vägrar att radera mig ur ert register och hotar att kasta ut mig med våld om jag vägrar gå härifrån innan jag blivit raderad? Förmodligen blev ordförande en aning osäker på sitt eget resonemang och hotade i stället att tillkalla polis. Jag tillstyrkte genast förslaget.


Fd. Kris-Max tillsammans med Raggarn och hans två kamrater!

Under tiden som den väldige ordförande ringde till polisen stod jag helt passivt och väntade i den stora hallen utanför hans kontor. När jag var säker på att polisen skulle komma gick jag ut till min bil som stod parkerad utanför KRIS entrédörr och rökte ett par cigaretter. Efter att ha väntat en halvtimme utanför lokalen gick jag in i Gökboet eftersom jag borde vara där när polisen kom. Ordförande informerade mig då att han ringt till dig Ronny Nordstrand och till dig Christer Karlsson och att ni båda föreslagit att jag skulle kastas ut.

Naturligtvis blev jag förvånad över påståendet om att Ni skulle ha föreslagit en så drastisk åtgärd mot en medlem vars enda krav var att bli borttagen ur KRIS register, eftersom han redan för flera år sedan sagt upp sitt medlemskap och inte ville finnas kvar som medlem i KRIS register. Jag bad därför den storvuxen ordförande att ringa till dig Ronny för att få påståendet bekräftat. Just som stolpskottet till ordförande skulle ringa till dig kom polisen.

En förening kan aldrig förvägra en medlem utträde ur föreningen. Att dessutom hota med att kasta ut den medlem med våld som vill lämna föreningen är mycket illa. Om det dessutom är så att Ronny Nordstrand och Christer Karlsson rekommenderat detta våld är det inte bara illa utan rent förfärligt. Därför är det min förhoppning att ordförande missuppfattat er båda.

Jag förväntar mig inget svar från någon av er, önskvärt vore dock att ni dementerade rekommendationen till våldsingripandet jag nämnt ovan!

mvh Max Hobstig
den 19 september 2008


ÖVERKURS FÖR VETGIRIGA
Det finns mycket att berömma KRIS för. Tyvärr finns det ännu mer att kritisera föreningen KRIS för. Det visar sig ganska snabbt när man detaljstuderar vissa grundläggande delar i KRIS vardagsarbete, att flera betydelsefulla komponenter och förutsättningar saknas. KRIS medlemsregister har alltid varit otillförlitligt på flera sätt. Som i exemplet ovan, personer som inte betalat medlemsavgift under flera år eller som begärt utträde har inte rensats bort.



Jag avslutar därför med att publicera ett web-klipp som är resultatet av en väl koordinerad ”privatspaning” av flera personer, som ledde till att den våldsbenägna idiot som utgett sig för att heta Aryan Brotherhood blev avslöjad. Om det är svårt att läsa klippets innehåll så kan bättre läsbarhet ordnas om man klickar på klippet. Till sist länkar jag till mina skäl till varför jag lämnade KRIS efter nio år. Allt började hösten år 2007, med en insändare till medlemstidningen Vägen ut som kan läsas om man KLICKAR HÄR

3 responses to this post.

  1. Det här inlägget har flyttats från en annan plats. De gamla kommentarerna är sparade och kan därför läsas i sitt sammanhang: KLICKAR HÄR

    Svara

  2. Jag behöver väl inte säga att varken Christer eller Ronny någonsin hörde av sig och förnekade förslaget om att kasta ut mig med våld från KRIS föreningslokal. Senare fick jag reda på att KRIS ordföranden Jönköping inte blev kvar så värst länge, eftersom han fick sparken efter vad som påstås ha varit förskingring av kamratföreningens pengar. Inte ens KRIS Jönköping finns kvar!

    Svara

  3. EN MATEMATISK BETRAKTELSE

    Christer Karlsson påstår att han hade suttit på fängelser och andra institutioner i över trettio år när han grundade KRIS 1997. Han påstår också att han dömts 54 gånger vilket är en enastående prestation. Vissa menar att han nog överdriver en aning. Om man nu skall ta dessa vedersakare på allvar måste man nog använda den klassiska aritmetiken till hjälp.

    Den 12 juni 2011 fyllde Christer 60 år. Han bör alltså ha blivit född år 1951. Låt oss anta att han muckade för sista gången 1997 vid en ålder av 46 år. Eftersom han enligt egen utsaga vistats på anstalt i över 30 år så uppstår ett problem.

    Låt oss göra ett antagande att han låstes i första gången när han var fyllda 16 år. Efter denna tidpunkt finns inga marginaler för frihet att göra brott eftersom han skall ha suttit bakom lås i över 30 år (16+30=46).

    Nu överlåter jag till läsaren att själva experimentera med de siffror och årtal jag ovan redovisat. Observera att jag har använt mig av talet 30 medan Christer använder sig av ”över 30” (a > 30)! Lycka till alla :)

    Svara

Lämna en kommentar