Rödhåriga är rätt ovanliga på jorden

Red Hair

INGRESS: Rödhåriga personer har alltid varit utsatta, eftersom de helt enkelt ser annorlunda ut än den stora massan. En del historiker menar också att den negativa inställningen till rött hår berodde på att många under medeltiden trodde att hårfärgen var ett kännetecken för judar. På den tiden ansåg de flesta kristna att judarna bar skulden till Jesu död, i synnerhet Judas, som förrådde Jesus. Konstnärer porträtterade därför Judas med rött hår för att framhäva hans ”dåliga karaktär”, trots att Bibeln inte med ett ord nämner något om hans hårfärg.

Under häxprocesserna, som inleddes i mitten av 1400-talet, associerades rött hår återigen med syndfullhet. En oproportionerligt stor andel av de kvinnor som dömdes för häxeri hade rött hår. Men rödhåriga har också varit populära. Som ett exempel inspirerade Henrik VIII:s dotter, den rödhåriga engelska drottningen Elisabet I sina undersåtar att färga håret rött under hennes regeringsperiod åren 1558 till 1603. KÄLLA: http://varldenshistoria.se/

Red Hair

BETRAKTELSE: Egentligen är ingenting nytt under solen. Människan har alltid sökt syndabockar för allsköns olyckor, såsom dåligt väder, missväxt och krig. Det har alltid varit naturligt att leta efter syndabockar. Som historien visar, har dessa slagpåsar inte sällan varit rödhåriga. I min värld har dock rött hår alltid varit vackert. Min första förälskelse i Tallkrogens småskolan var den rödhåriga Jane Kranz, som ofta blev retad för hur ful hon var med alla sina fräknar och sitt röda hår. Många år senare när jag gick på Drottninggatan i Stockholm, hörde jag någon ropa mitt namn. När jag vänder mig om för att upptäcka vem som kallade på mig, ser jag en bedårande vacker kvinna i en tajt grön klänning med lagom dekolletage. När vi har ögonkontakt frågar kvinnan: ”Känner du igen mig”? Först trodde jag att det var en fotomodell från min tid som fotografassistent hos den tidens mest anlitade modefotograf, Stig Grip på GMN-Färgstudio. När jag står där som ett frågetecken säger kvinnan: ”Tallkrogen, Jane Kranz”. Så kunde det alltså gå till på den tiden. Min småskolas ”fulaste” flicka blev med tiden en av de snyggaste kvinnor jag någonsin mött i livet.

Kommentera

