Att sträcka ut en hand



Om du stöter ihop med en ung frusen och halvnaken kvinna en mörk dyster novembernatt funderar du nog över varför hon knappt har några kläder på sig och frågar om du skall köra henne till Alla kvinnors hus. Om du möter en trasig hemlös i ett portvalv som sover i en papplåda undrar du nog varför han inte har någon annan stans att sova och frågar om du inte skall köra honom till Frälsningsarméns härbärge. Om du möter en liten grabb som är så påtänd att han vacklar omkring mitt i natten undrar du nog var hans föräldrar är och frågan honom om du skall köra honom till sjukhus. Om du möter en människa i nöd frågar du nog vad DU kan göra för denna medmänniska. Om du gör allt detta är du en sann medmänniska. Om du inte ens undrar, är du en omänsklig jävla typ som borde bli osynlig och dra åt h…e!

2 responses to this post.

  1. Att sträcka ut en hand till en människa i nöd borde vara en lagstadgad plikt. Hur skulle den här världen se ut om alla gav fan i varandra! Ungefär som på månen; ingen luft och bara sten och damm och en fjuttig liten flagga som har stått där sedan den 20 juli 1969 då Neil Armstrong bankade ner den!

    Svara

  2. Ja, det är verkligen sant att en människa i nöd måste få hjälp av den förste som kommer fram och ser vad som saknas hos henne. om jag inte åtminstone frågar om jag kan hjälpa till med någonting så är jag ganska värdelös som människa och kanske en sån som klagar när jag själv har allt jag behöver och mer därtill. ”döm inte en människa förrän du har gått några mil i dennes skor”

    Svara

Kommentera

