Allt utgår från Bagarmossen


Bonaden som tillhör uppsatsen - Från mätning till karta
[Klicka på illustrationen, för att förstora till 1.000 pixlars bredd]

Det var i det här huset i Bagarmossen jag bodde i tillsammans med Kerstin under väldigt lång tid. Fastigheten hette Domhavanden 4 och låg på adressen Bergsrådsgränd 9. Det var där jag trivdes och det är dit jag längtar, om inte varje dag så i varje fall inte mindre än nästan varje vecka. Kartbilden är ett klipp ur Stockholms stads Baskarta. Just det här klippet är unikt, så till vida att kartan innehåller mer information än den vanliga Baskartan, eftersom jag bodde där och således hade ett stort personligt intresse av att allt av vikt skulle vara med. Det är alltså jag som är skyldig till överinformationen, därför att det var jag och en kollega på Stockholms Stadsbyggnadskontor (SBK) som såg till att kartan blev fullständig!

Bonaden som tillhör uppsatsen - Från mätning till karta
[Klicka på illustrationen, för att förstora till 1.000 pixlars bredd]

Om någon av ovanstående text blivit det minsta nyfiken på att få veta mer om kartor, så skall denna nyfikenhet genast bli tillfredställd. Under min tid på SBK gjorde jag en del som låg utanför själva uppdraget. Bland annat skrev jag en jätteuppsats som hette ”Från mätning till karta”. Den förkortade versionen från 1992 finns tillgänglig här (länk). Den fullständiga texten med illustrationer blev Anno Domino 1989 efter rekommendation från befälhavaren för beräkningsavdelningen på Stockholm SBK, Torbjörn Olofsson, och bistånd från Leif Utter, dåvarande chefredaktör på facktidningen Sinus (SKMF), publicerad i nummer 2 och 3. Senare blev originaltexten (1:a upplagan) bilaga på KTHs lantmäteriavdelning som underlag för lantmätningens historia och framtid! Några år senare, närmare bestämt år 2005, fick jag med en grej om matematik i samma tidning, nämligen i nummer 3 och 4, värd 50.000 kr :-)

Kommentera

