Gläd dig du som än ser solen



Alla dessa dagar som kom och gick, inte visste jag att det var livet!
Till broder PC. Detta är den tredje dagen efter den dag som min doktor upplyste mig och Kerstin om att det: ”inte ser så bra ut”. Beskedet kom inte som en överraskning. Jag har haft på känn att det fanns värre saker att oroa sig för än en ”utomordentligt allvarlig hjärtsvikt”. Därför har jag vidtagit vissa mått och steg för att inte bli en ihågkommen som en surgubbe om jag faller ifrån i förtid. Jag vet inte om du lagt märke till att jag raderat det mesta (allt hoppas jag) jag skrivit om KRIS på grupperna (Tjuvgods) och Tjuvgodshuset på Facebook. Jag tror att det är varje människas plikt att städa efter sig. Naturligtvis avskyr jag Christer Karlsson och han anhang, eftersom jag blev hotad med våld i samband med att jag begärde utträde ur KRIS. Det kommer jag aldrig att förlåta dem, oavsett om jag hamnar i himmelen eller i helvetet. Därför ligger mina andra inlägg på övriga webben kvar där de ligger (länk)!



Men skit samma, åter till ordningen! Min gamla hepatit C, som jag så sent som förra året trodde läkt ut har återkommit, nu i en aggressiv version. Värdena stiger och viruset ökar med kvadraten på tiden. Klart att min läkare var lite blek om nosen när hon lämnade sitt dystra besked. Men för att inte ha något ogjort så har hon skrivit en remiss till Stora Sjukhuset, som inom kort kommer att kalla mig till sig för att de skall kunna penetrera mig mage för att kunna ta ett vävnadsprov av levern, för diagnostiken skull och eventuell behandling. Dock är Interferon helt uteslutet i mitt fall. Hellre saft och bullar och en liten Negrirarom var 14:e dag för att stabilisera mitt allmäntillstånd än en massa kemikalier som ingen jävel vet hur de fungerar. Jag hatar dessa mediciner med sina döjobbiga biverkningar!


Nåväl, sånt är livet. ”Herren giver och Herren tager”, som bilhandlaren Ärlige Roffe på Vanadisvägen alltid sa, när missnöjda kunder kom och klagade på bilen de köpt. Men vem fan orkar bry sig. Nu skall jag sova middag och när jag vaknar skall jag gå ut med hunden. Som vanligt går vi ner till ån och tar rast på en soffa där vi båda tar oss friheten att bara njuta av sensommarbrisen och att ännu få leva en liten tid. Därför … Gläd dig du som än ser solen!

21 responses to this post.

  1. Posted by Pelle Carlsson on 3 september, 2012 at 11:19

    Pirat! Det gör mig ont, att dina dagar tycks räknade. Men jag, som är en sann Asa-troende, anser att det är bara en av etapperna till något som vi inte vet. Så därför ska det vara just som du gör, se klart på vad som ska göras – och vet att du kommer att finnas i framtiden oxå. Som något bra, för jag har fattat att du är en bra människa. Det är vad som krävs av oss!

    Det är kanske svårt att få din dam att tycka detta, för de som tycker om oss ska få ha sin sorg, oxå. Men än är du inte där, det sker de mest konstiga saker. Så ta du din skvätt Negrita och avvakta.

    Jag tycker inte bättre om Kris-ligan, än vad du gör – men C.K. har haft turen att få diverse moderat stöd. Så det verkar gå vägen vad som än händer. Ett är ändå bergsäkert – han kommer inte att i nästa skepnad bedömas efter samma mått som du!

    Vi hörs / Pelle

  2. Posted by Teo on 6 september, 2012 at 22:36

    Kära Piraten!
    En man av din kaliber kanske vill ta emot en snäll hälsning från en man som tyvärr tvingats att gå igenom en hel del skit. Men i landet Sverige är möjligheten inte alltid så att det uppfattas som något av värde.

    Kära Piraten!
    Orden från PC om ”du är en god människa” är egentligen det som är poängen till sist. Den som är god tar ut det som är gott ur sitt goda hjärta. Den som är ond tar fram det som är ont ur sitt onda hjärta. Vill sådär nu önska att någon kunde ge en ”välsignelse” som funkar och att du får leva ytterligare år här.

    Har inte fattat att det finns taskiga individer som ibland kanske vill komma åt dig. Önskar att du får hälsan tillbaka. Att ”Hjälmseryds” människornas ger ett ”äkta helande” och att du med din personlighet och tuffa erfarenhet av livet får funka med människor som verkligen kan erfara din Gudagåva nämligen : Barmhärtighet och Ärlighet som ger andra människor kärlek och hopp.

    Önskar alltså att någon på Stora Sjukhuset ser vad som behövs eller att några andra i din närhet kan ge det som helar och lyfter!

    Hälsningar
    från killen på Östra Södermalm
    (Kanske på rätt / fel sida av Götgatan)

    • Tack kära Teo!
      Dina ord är så vänliga, såsom ett liniment! På lördag åker vi iväg och fixar alla de där äpplena du vill ha. Sedan tar vi en promenad till Maias grav uppe på Jungfrukullen innan vi återvänder till verkligheten med dina frukter ;)

  3. Nu tror jag ju att din älskade tar hand om Fialotta i evigheters evighet, men SKULLE det värsta hända och Fialotta inte har någonstans i världen att ta vägen, så får hon gärna bo hos mig. Det är inte ett erbjudande som väger lätt men det vet du säkert. Du har min mailadress genom kommentaren, skulle du vilja kontakta mig. En stor varm kram till dig Piraten.

  4. Sköt om Dig din gamle Pirat.
    Varma kamrathälsningar från Bruce.

  5. Ikväll har jag smuttat på en liten Negrita för att rensa skallen från det mesta som stör min sinnesro. Jag sparade lite av romen tills i morgon för att kunna landa väl. Har just varit ute i regnruskvädret med lilla Fialotta och njutit av att ha blivit helt genomsur. Fialotta som är en liten Foxterrier, bryr sig inte alls om hur vädret är och har därför alltid varit en god kamrat, även när regnet “bara öser ner”!

    Kom just att tänka på hur lite omgivningen egentligen vet om det här ”ärendet”. Därför bifogar jag en länk som liksom får vara den första rutan om mitt deltagande Livets Stora Monopolspel, som alltid slutar med att man måste gå till det stora fängelset utan att passera ruta ett. För den som vill veta lite om vad som förevarit, är det med andra ord bara att klicka här. Resten sköts med digital automatik :)

  6. Posted by Jill Hjertman on 7 september, 2012 at 13:33

    Jag känner inte dig personligen, men jag upplever dig som en härlig och levnadsfull person, vars kvicka, humoristiska och träffsäkra repliker jag verkligen kommer att sakna på ”Tjuvgods-sidan”. Du verkar vara en god människa, och med det menar jag: rättvis, ödmjuk och med glimten i ögat, och jag är glad att jag fått stifta din bekantskap. Jag tror inte att du ger upp så lätt och jag tycker du verkar ha en oerhört sund inställning till det mesta! Jag själv är ”kristen” och tror att vi går vidare till någonting ”bättre” (vet ej hur jag skall uttrycka mig, men jag tror du förstår). Ta väl hand om dig och lycka till med vad du än föresatt dig! Stor kram från Jill Hjertman

    • Även om vi inte är vänner på Facebook har vi ändå träffat på varandra åtskilliga gånger i olika debattrådar. Det har varit trevligt att möte dig och tack för din vänlighet och omtanke! Kom just att tänka på Benjamin Franklin som menade att det bara finns tre slags vänner, nämligen ”en gammal hustru (eller man), en gammal hund och reda pengar”!

  7. Posted by Jocke on 8 september, 2012 at 20:27

    Läste din blogg och det är inte utan en liten tår i ögat jag minns den gamla tiden i Bagis och den fruktansvärda lilla Maia med sin ibland något druckna kompanjon Hwidfare. Ta hand om dig nu kompis & pussa på frugan, klappa hunden, ta en Negrita och njut av dina dagar, det har du förtjänat.
    Puss från Jocke

    • Som en väldig flod, flyter tiden sin gilla gång, från evighet till evighet. Den sista människa man ser i livet är Karon, färjkarlen som fridsamt bjuder sin passagerare ombord. När den dagen kommer, då man skall befordras över floden Acheron, blir det utan packning. Men före den sista dagens inträde, minns man hur roligt man ändå har haft det tillsammans med sina vänner.
      Som det där oljefatet på hundkappen … pang i bygget :)

  8. Posted by Conny on 7 oktober, 2012 at 12:46

    Det gör mig ont att se dig dra dig tillbaka. Du är en bra polare och en hundragubbe på vårt ”språk” Vilket är en hedersbetygelse. Men någon gång får man lov att gå ett varv i korgen och lägga sig till rätta. Kommer vi inte till samma slutstation så finns ju alltid hisspoletter. Jag har ett par från katarinahissen kvar, de duger nog till ett par resor. Själv ångrar jag ingenting jag gjort bara det jag inte gjorde.

    Minns du Arne Andersson, polare med Örjan Ander, Jean Adrian och Lasse Guhlin. Arne sa alltid, det finns inga synder förutom underlåtenhetssynder. Det hade han förbannat rätt i!

  9. Hej på dej.
    Jag fick en agresiv hepatit omkring 1992. Sen har värderna bara blivigt sämmra och sämmre. Jag fick ingen Interferon behandlimg, för att lever var för dålig.Jag fick söka en lever transplantation.

    Jag blev transplanterad för a 1 1/2 år sedan. Nu fungerar jag hyfsat men lite blod värden som hoppar hit och dit massa medeciner. Neupogen m.m. Jag går nu på Iterferon behandling, har gjort det i ca 6 mån nu. Dom vill jag ska gå ett år. Usch! Men men Jag ska fan inte klaga. Det finns dom som har det värre! Jag är med på en film som Brukarförening Stockholm spelar in, ”Live or die”. Ska bli klar någon gång i mars.Om jag fattat det hela rätt. Jag skickar styrka till dej genon Cyberrymmden. Stå på dej! finns ingen annan son gör det åt en. Vi som har terier klart vi håller ihop. Min är en jack russel. Ha det så gött det går.

    • Det är som du skriver: ”Det är bara att gilla läget” även om det känns motigt ibland. Just nu har jag det rätt jobbigt med vädretläget. Blir trött som fan och en aning melankolisk av mörkret. Skulle kanske gå i Ljusterapi!
      Hälsa Christina Paulsrud på Brukarföreningen ::)

  10. Posted by Mats R on 13 januari, 2013 at 02:34

    Många säger sig äga sanningen men få lyckas bevisa det. Andra säger sig inte veta ett dugg, men om dom skulle ha rätt så beror det på en enorm tur.
    Tack o lov så tillhör du den den sällsynta gruppen som har levt så mycket att alla sanningar tappat sitt värde om dom endast är sanningar för egen vinnings skull. Stolthet betyder inte strid, stolthet betyder ärlighet mot sina egna värderingar, och den stoltheten äger du verkligen.
    Och då man blandar ovanstående egenskaper med sådana (i viktiga människors ögon) banala egenskaper som empati, omtanke, omsorg så blir resultatet ungefär ganska exakt den pirat jag lärt känna litegrann, en människa som jag faktiskt skulle ta råd ifrån, och gudarna ska veta att jag är så tjurig och tror mig alltid veta bäst att sådant som att lyssna och ta råd av någon annan än mig själv är oerhört sällsynt.

    Jag hoppas levern håller ett tag till, världen fortsätter säkert snurra även utan en pirat, men den blir definitivt lite mindre välkomnande.

    //Mats Rutberg

    • Tack Mats, för alla dina superlativer som nästan gör mig lite förlägen! Jag suger åt mig som en svamp som inte sett vatten på år och dar!

      För övrigt har levervärdena gått ner till nästan normala värden. Mitt i all oreda är kärlkrampen just nu det värsta. Du vet blåst och kyla är ingen bra medicin för trogna gamla Hjärtsviktare ::)
      Ha re gott – så gott det går

      • Posted by Mats R on 14 januari, 2013 at 00:58

        Skönt att levervärdena är bättre, själv hade jag sån oerhörd tur med min hepatit. Gick på provtagningar för att senare påbörja inteferon-behandling, men helt plötsligt fick jag ett brev från infektionskliniken där det stod: Då du lämnat två efter varandra negativa prover d.v.s. finns inga antikroppar i blodet så friskförklaras du och smittskyddsföreskrifterna hävs.. eller vad det nu stod, men nåt sånt var det iallafall. Snacka om flyt.
        Kärlkramp har jag dock ingen erfarenhet av (än iallafall), men det låter inte alls speciellt trevligt, hoppas det vänder, snart är det ju sommar och då räknar jag med att bli nästan frisk, det var jag iallafall i somras och hur underbart var inte det :)

      • Just nu är det rent för jävligt! Värst är inte hjärtproblematiken utan ett förändrat lynne. Jag märker framförallt på Facebook att jag har blivit sur och grinig och stundtals riktigt jävla elak.

        Om jag åtminstone hade haft den goda smaken att jävlas med idioter och andra skitstövlar skulle det inte vara någon fara på taket. Men jag jävlas och är oförskämd mot människor jag tycker om och ser upp till. Just nu har jag lite ”Ågren” över hur i helvete jag skall reda ut ett totalhaveri som jag själv ställt till med!

        Det enda positiva är väl att jag inte jobbar kvar på psykiatrin …
        https://gretteheim.wordpress.com/2009/11/25/psykakuten/

Kommentarer inaktiverade.