Fynd i minnenas väldiga garderob



Egentligen är det märkligt att man kan hitta så mycket bråte i minnenas väldiga garderob. Jag har varit politiker under en kort del av mitt liv. En tid då jag verkligen hamnade i den mediala turbulensen. Så väl omskriven som jag blev under den korta tid jag var politiker skapade naturligtvis avundsjuka hos de stora politiska drakarna, främst hos Moderaterna och Sossarna som gjorde allt de kunde för att förklena mig inför medborgarna. Jag behöver väl inte säga att de misslyckades eftersom medborgarna faktiskt ville ha mig som sin egen politiker. Jag låter därför ett enda ärende bli ett exempel på hur det var då allt begav sig :)

Den politiska bakgrunden till BAS-projektets uppgång och fall
Att skapa en välfungerande rehabilitering och verksamhet bland vuxna missbrukare och långtidsarbetslösa, kräver ett batteri av olika insatser. Att då medvetet tappa ett väl fungerande instrument, skulle vara ett resursslöseri både vad avser humanresurserna bland berörd personal men inte minst för den långa väg klienterna redan trampat på, mot ett värdigt och fungerande liv. Verksamheten måste därför få fortsätta, eftersom den i slutändan kommer att ha betalt sig själv i form av mindre kostnader för stadsdelen.



Jag citerar den sanna historien om hur Verkstan räddades 17 januari 1999
”Min bedömning är att den verksamhet som bedrivs på BAS-projektet ”Verkstan” har ett mycket stort värde. Klienterna får möjlighet att psykosocialt återhämta sig och samhället tjänar ekonomiskt på verksamheten eftersom andra stora kostnader eljest kommer i ett senare skede.

Den allra största praktiska fördelen med BAS-projektet är dess placering rent geografiskt. Verksamheten är placerad mitt i byn, vilket har inneburit ett mycket nära samarbete med de omkringboende, vilket naturligtvis stärker klienternas självförtroende. En annan minst lika positiv effekt är att klienterna blir kända av omgivningen, sociala kontakter skapas och de omkringboende blir mindre rädda. Motivationsarbetet bland stadsdelens andra missbrukare och långtidsarbetslösa underlättas eftersom det är lätt att komma i direktkontakt med verksamhetens sociala ambitioner.

Att flytta verksamheten till Skrubba kan inte ge några fördelar. Att blanda missbrukare med psykiskt sjuka är ett koncept som tidigare prövats och alltid misslyckats. Missbrukare har en drogrelaterad ångest, men är för övrigt vanligtvis att betrakta som psykiskt helt friska människor. Därför är risken överhängande att de tar ännu mer skada av att sammanblandas med de psykiskt sjukas nervsvaghet.

Det finns alltså all anledning att titta vidare på vilka konsekvenser en nedläggning av BAS-projektet Verkstan faktiskt kan innebära för de kvarvarande klienterna men även på de vinster stadsdelen kan göra i framtiden med verksamheten kvar. Jag motsätter mig alltså, av ovanstående skäl, med kraft tankarna på en nedläggning av BAS-projektet Verkstan”.



Den politiska majoritetens slutgiltiga bedömning av ärendet
… fördenskull menar vi att BAS-projektet ”Verkstan” utgör en viktig del i rehabiliteringen av missbrukare och att den arbetsträning som erbjuds fungerar väl. Vi vill därför avsätta tillräckliga resurser för att verksamheten skall få fortsätta. För att säkerställa verksamheten på lång sikt krävs ökad medverkan från andra intressenter. Därför uppdrar majoriteten åt förvaltningen att intensifiera diskussionen med kriminalvården och frivilligorganisationerna i syfte att minska kostnaden för stadsdelen.

3 responses to this post.

  1. När jag lämnade politiken under pompa och ståt gav jag stadsdelsdirektören Bitte Davidsson ett brev och en bukett röda rosor (svindyra) och som dopp till kaffet återställdes ordningen cirka 2 månader senare i och med den nya nämnden avvecklade BAS-projektet ”Verkstan” i Kärrtorp!

    Klicka på bilden ovan för att läsa stadsdelsdirektören Bittes avskedsbrev till mig! Vad medborgarna tyckte om mitt avhopp kan läsas i nedanstående dokument :)
    https://gretteheim.files.wordpress.com/2010/03/riddaren.pdf

    Svara

  2. Posted by Jan-Erik Josefsson on 17 juni, 2012 at 20:43

    Max, Tack för ditt engagemang och ditt ”stora” hjärta för dina medmänniskor. Ha en skön sommar, med rika tillfällen till avkoppling, eftertanke och vila.

    Svara

  3. Posted by Christoffer T on 19 juni, 2012 at 14:34

    Det var nyttig läsning så som social välfärd borde bedrivas.

    Svara

Kommentera

