Till födelsedagsbarnet Henning


I dag fyller du 14 år och därför skriver jag det här brevet till dig. Jag känner att jag just idag har något som jag tycker är viktigt att säga, även om jag vet att andra inte tycker som jag. Så har det alltid varit här uppe på barrikaden, ensamt och bedrövligt. Jag vill i alla fall ha det sagt att man alltid måste vara sann mot sig själv; om inte annat så med tanke på att jag sett så mycket våld och elände i mitt liv att hälften kunde ha varit nog. Därför skriver jag ännu en gång: Man måste vara sann mot sig själv, även om man blir helt ensam på barrikaden.

Henning, om du hade varit en liten indiangrabb i Amerika långt före Sitting Bulls tid hade du redan påbörjat en utbildning som haft till mål att göra dig till både man, jägare och krigare. Att bli man hos indianerna innebar att du fått lära dig att ta hand om de dina (din familj, din släkt och din stam). Att bli jägare innebar att du till fots eller till häst fick lära dig att döda bäver, buffel och björn. Att bli krigare betydde att du skulle lära dig att kunna försvara din stam mot flera andra indianstammar. Det modigaste en indiankrigare kunde göra i strid mot andra stammar var att utan vapen snabbt rida rakt in i fiendens linjer och ställningar för att där slå en fiende med en liten lövad kvist. Ett sådant beteende i krig kan tyckas huvudlöst. Men erkänn att det behövs mod för att utföra det. Faktiskt ett rent enastående mod :-)

Senare på Sitting Bulls tid blev krigen brutalare eftersom den vite mannen hade börjat sin erövring av hela den Nordamerikanska kontinenten. Kriget förändrades eftersom kriget nu var liktydigt med att utrota eller i vart fall helt oskadliggöra fienden. Indianernas begrepp om heder, som alltid funnits gick nu förlorade, eftersom den vite mannen var avsevärt mer brutal än indianerna ens hade förstånd att förstå, och detta trots att de inte saknade både visdom och klokhet. Resultatet av den vite mannens krig vet alla som läst en cowboybok!



En av indianhövdingarna Röda Molnet (Red Cloud, Makhpiya-Luta, 1822-1909, Dakota Oglala) var en av de mest kända av de stora indianhövdingarna lär ha sagt ungefär så här på sin ålders höst: Jag förlåter den vite mannen att han brände våra byar och att han våldtog våra kvinnor och jag förlåter den vite mannen att han dödade våra barn. Men jag kan aldrig förlåta den vite mannen att han av grymhet skövlade våra heliga persikolundar och jämnade dem med marken. Röda Molnets ord har aldrig tagits på allvar. Vad spelar väl några gamla persikolundar ute på stäppen för roll i den stora mänsklighetens sammanhang?

Idag när vi kan leta reda på det mesta om vår historia på Internet borde Röda Molnets ord väcka våra innersta tankar till liv och vi borde kanske börja fundera på vad som är heligt för vissa men inte för oss själva. För mig är själva livet det heligaste av allt. Man får inte med vett och vilja skada eller döda en annan människa. Om man till detta skadar eller dödar en annan människa för krass ekonomisk vinnings skull så är det föga hedervärt.

I vårt civilicerade och moderna samhälle finns det en hel hoper av olika, mer eller mindre grymma, kampsporter. Allt från brottning (den ädlaste av alla kampsporter) till den rent förfärliga Ultimate Fighting som mest bör liknas vid rommarnas grymma gladiatorspel. I utkanten av dessa sporter finns andra idrotter som jag stundtals upplever lika grymma som Ultimate Fighting. Jag skall bara nämna en av dessa idrotter, som på juniornivå är som den bör vara, för att senare på den allra högsta elitnivån bli lika förfärlig som Ultimate Fighting: Nämligen ishockey. Om du undrar varför jag tycker som jag gör, kan du KLICKA HÄR

Kommentera

