Hägglund eller ormen Asklepios



Det händer ibland att människor snubblar på sin vandring genom livet och hamnar på knäna i tillvarons mysterium. Det händer ibland att människor av olika orsaker inte orkar resa sig upp efter sitt fall, utan blir liggande på marken som en näbbmus med förlamade bakben, som inte orkar fortsätta sin livsvandring utan blir liggande på vägen och sakta tvinar bort och blir till en börda för envar som kommer den nära. Om Du liksom den bibliska samariten ändå vill hjälpa; till vem vänder du dig då om du bara har två alternativ: Människan eller ormen?

Sverige har idag två utomordentliga ministrar. Nämligen fröken Maria Larsson, en duktig mellanstadielärare från Långasjö och Gnosjö som blev folkhälsominister år 2006 samt den eminente herr Göran Hägglund från Bankeryd som har fin social gymnasial utbildning och senare blev jätteduktig på frågor som rör försäkringssektorn. Hägglund blev socialminister samma år som Larsson blev folkhälsominister. Ingen skugga faller alltså över dessa utmärkta människor som gjort ett synnerligen gott jobb i regeringen! Människan eller ormen? (Dumt)

Eftersom socialminister Hägglund är överordnad folkhälsominister Larsson skall jag hålla mig till honom eftersom han oförskyllt hamnat i lite blåsväder om sin roll som partiledare för Kristdemokraterna. Därför säger jag utan att tveka, att han gjort sitt bästa för att den nya sjukförsäkringsreformen skall lyckas över all hövan eftersom de sjuka, lemmalytta och de halvdöda äntligen fått eld i baken. Ett solidariskt samhälle kan inte ha parasiter som i kraft av olika diagnoser avhänder sig sitt ansvar för att bära samhället mot nya djärva mål. Om någon känner tvekan kan jag uppriktigt ställa frågan: Människan eller ormen? (Dum fråga)



Med öppet sinne och ärligt hjärta kan jag utan tvekan säga: Utan Hägglund och Larsson hade den här världen varit annorlunda. Utan Kristdemokraterna hade vårt land varit på ett annat sätt. Om ormen Asklepios hade fått råda hade de sjuka, lemmalytta och halvdöda fått rätt vård och behandling. Med ormen Asklepios som socialminister hade den här världen varit fan så mycket bättre, både för vårt land och för vår solidaritet. De svaga hade då kunnat synliggöras på ett sätt som skulle ha gynnat vår ”moral och etik”. Med ormen Asklepios vid rodret hade allt varit annorlunda. Därför ber jag alla läsare att googla på Asklepios för att komma till insikt om läkekonsten som kunnat hjälpa de sjuka, lemmalytta och halvdöda till ett värdigt liv utan Alliansens nya helsjuka sjukförsäkringsreform! Mitt förslag är därför: Välj ormen Asklepios i stället för Göran Hägglund som visat sig vara helt oduglig som minister!
7 responses to this post.

  1. Posted by Arne Bruksäter on 23 november, 2010 at 23:05

    Du skriver i fjärde stycket uppifrån ”moral och etik”. Betyder orden inte samma sak? Hade det inte varit bättre att skriva ”moral och moral”?

    Sedan skriver du i andra raden sista stycket ”att ni moderater i regeringen” om Göran Hägglund. Är han inte kristdemokrat?

    Svara

    • Posted by Gretteheim on 24 november, 2010 at 09:24

      Etik och moral samma sak med den skillnaden att etik är läran om moral, läran om rätt och fel. Eftersom Göran Hägglund sålt sin själ för 30 ynka silverpenningar till Moderaterna, anser jag att han är mer moderat än kristdemokrat!

      http://kristdemokraten.blogspot.com/

      Svara

  2. Kristdemokraterna sänkte sig själva när de hängde på moderaternas sjukförsäkringsgrej. Ett av det värsta svek som gjorts sedan Inger Davidson var med att baxa igenom beslutet att tillåta Jack Vegas!

    Svara

    • Posted by Gretteheim on 22 december, 2010 at 14:34

      Inte Inger Davidson. Hon har läst sin ”Gösta Berlings saga” där kavaljererna spelade Kille och blev av med de mesta de ägde. Men jag skall kolla upp det där med spelmaskinerna så får vi se vart det landar!

      Svara

  3. Asklepios borde få ta över KD för ett tag så de får tillbaka sin sålda själ.

    Mvh August

    Svara

    • Posted by Gretteheim on 6 januari, 2011 at 18:43

      Intrasslingsdepartementet är som alla vet, utan att det behöver sägas ännu en gång, det viktigaste departementet i hela administrationen. Ingen offentlig angelägenhet kan avgöras utan tillstånd från detta departementet!

      Departementets fingrar finns med överallt i det sjukpolitiska rävspelet.
      Det är lika omöjligt att främja den självklaraste rätt som att upphäva den mest uppenbara orätt utan departementets uttryckliga bemyndigande.

      Därför bör rättrådiga kristdemokrater trogna partiets principprogram kräva att departementets chef, herr ministern Göran Hägglund, med omedelbar verkan befrias från sitt uppdrag i regeringen, eftersom han utan motstycke misslyckats att i Alliansen värna långtidssjuka och kroniskt lemmalyttas rätt till en god omvårdnad som Kristdemokraterna säger sig värna om!

      Svara

  4. Posted by Hippokrates on 12 december, 2011 at 07:07

    Jag svär vid Apollon, läkaren, vid Asklepios, vid Hygieia och Panakeia samt vid alla gudar och gudinnor, tagande dem till vittne att jag så vitt jag förmår och mitt förstånd räcker skall hålla denna min ed och denna min förpliktelse.

    Den som lärt mig denna konst skall jag akta lika högt som mina föräldrar, dela med honom vad jag äger och vid behov hjälpa honom; hans söner skall jag anse som mina bröder, och om de önskar lära denna konst skall jag undervisa dem däri utan lön eller förbindelse. Föreskrifter, muntliga föredrag och allt vad till undervisningen hör skall jag meddela mina och min lärares söner samt de lärjungar som avgivit skriftlig och edlig förpliktelse enligt läkarbruk, men icke åt någon annan.

    Efter förmåga och omdöme skall jag vidtaga dietetiska anordningar till gagn för de sjuka, och vad som kan skada eller göra dem ont skall jag söka avvärja. Jag skall icke ge någon gift, om man ber mig därom, ej heller råda någon till dylikt: ej heller skall jag ge någon kvinna fosterfördrivande medel. I renhet och fromhet vill jag tillbringa mitt liv och utöva min konst. Stensnitt skall jag förvisso icke göra, utan överlåta denna praktik åt dem som därmed befattar sig.

    I de hus där jag ingår vill jag ingå till fromma för de lidande och hålla mig fjärran från varje medveten fördärvbringande orättrådighet, särskilt från könsligt umgänge med kvinnor och män, såväl fria som slavar.
    Vad jag under utövandet av mitt yrke eller under umgänget med människor utom yrket sett eller hört, och som möjligen är av beskaffenhet att ej böra utspridas, skall jag förtiga och anse som om det vore osagt.

    Håller jag nu denna min ed och ej bryter däremot, så må det vara mig förunnat att njuta av livet och min konst, alltid och av alla ärad och aktad! Överträder jag den och blir menedare, så må motsatsen bli min lott!

    Svara

Kommentera

