En speleman och diktare är död

Valentin Wetterheim

Valle! Nu är det 38 dagar sedan du dog. Jag har sannerligen tänkt mycket på dig den senaste tiden. Det är svårt det här med döden eftersom vi vet så lite om den, därför att ingen har kunnat berätta om hur den är. Har du förresten tänkt på hur länge du skall vara död? Du vet, Livet är ju som ett kort blänk mellan två okända evigheter. Ibland har jag funderat på Kristina Lugns ord om att livet är den enda möjlighet vi har att inte vara döda. Du vet att jag vet, hur svårt det kan vara att leva. Ibland kan den kalk vi alla måste släcka vår törst ur, vara mer bitter än vad vi orkar med. Sorgen och bedrövelsen över hur livet blev, kan ibland bli så stor att vi uppgivna låter oss föras tillbaka till den tidlösa Tiden. Jag sörjer dig verkligen och jag har under dessa långa dagar sedan du dog, längtat efter att få säga de där orden jag så gärna velat ha fått sagda till dig när du levde. Jag gör det nu, när du inte lever längre: Du var viktig för mig. Du var oändligt viktig. Nu när du inte finns längre kan jag säga det så tyst så att ingen annan än du hör. Jag har saknat dig, älskade ”morbror”.

Wetterheim

Den där dagen då vi hade en kort minnesstund för dig i kapellet, läste Kerstin Bo Setterlind underbara dikt ”Döden tänkte jag mig så” där han liknar döden vid en gammal odalman och sig själv vid en liten harpalt som lyfts upp i odalmannens korg, där den slutligen somnar in.


Det gick en gammal odalman
och sjöng på åkerjorden.
Han bar en frökorg i sin hand
och strödde mellan orden
för livets början och livets slut
sin nya fröskörd ut.

Han gick från soluppgång till soluppgång.
Det var den sista dagens morgon.
Jag stod som harens unge, när han kom.
Hur ångestfull jag var inför hans vackra sång!
Då tog han mig och satte mig i korgen
och när jag somnat, började han gå.
Döden tänkte jag mig så.


Klicka här för att komma vidare

Kommentera

