Om Gud, Singulariteten och Amen



Det här med att tro på Gud är en stor märkvärdighet. För de redan frälsta förefaller det inte vara några problem. Det verkar inte finnas några gråskalor alls. Antingen tror man eller så är man förtappad eller i bästa fall någon som kan komma till tro. Att barn tror på tomten är ingenting att förvånas över eftersom det är vi vuxna som med stor iver under barnets späda ålder ger sken av att tomten är en sann realitet. Att en del av oss vuxna tror på Gud är heller ingenting att förvånas över eftersom vi som vuxna tänkande varelser vill få det helt ofattbart oförklarliga förklarat för oss. Det finns en rigiditet bland vissa grupperingar av de frälsta. Värst är det bland frimicklarna som tycks tro att Tro är något absolut trots att det bara är en tro som man tror på. Bland folk som jag med en viss naturvetenskaplig och matematisk syn på tillvaron är tro något som lika gärna kunde kallas hypotes eller ett verktyg för att kunna ”förstå” det mest oförklarliga av allt oförklarligt, nämligen om det finns ett kosmiskt väsende som vill oss väl … det vi kallar Gud! Om Gud finns har jag ingen vetskap om, mer än min Tro!



Det här med att dö är en stor kosmisk händelse. När universum stängs av har man bara Gud eller Singulariteten att hålla sig till. När man dör upphör tillvarons alla gråskalor. Det är väl lite som med Søren Aabye Kierkegaards Antingen eller. När man dör förenas man med allt som funnits, eller i vart fall bör ha funnits. Hur det förhåller sig med sånt som finns eller kommer att finnas vet jag ingenting om. Egentligen vet jag ingenting alls. Jag bara tror och det jag tror på är Gud eller Singulariteten och ingenting annat. I mina allra svagaste stunder, som inte varit ett fåtal, har jag emellertid funderat en del över Entropin. Den tror jag på nu när jag lever. Senare när universum stängs av vet jag inte vad som händer mer än jag måste hålla mig till min Gud i himlen eller till den märkvärdiga Singulariteten …

Kommentera

