Du lilla Sparvöga flyg över ängarna

Sparvöga

Det är märkligt så många människor som passerat revy i ens liv. Som den här lilla tjejen som jag träffade på Mullsjö folkhögskola för tusen år sedan. Här sitter hon på mitt rum och jag kan inte komma ihåg vad hon hette. Hon var söt som en sockerbit och vän som en prinsessa. Om jag minns rätt kom hon från Blekinge. Jag minns att hon var fascinerad av min räknedosa som jag kommer ihåg var en HP:19, den tidens mest avancerade kalkylator. Men jag minns inte vad den lilla prinsessan hette. Visst är det märkligt att namn bara kan flyga sin kos. Precis som den lilla Sparvöga i Marie Fredrikssons låt. ”Du lilla Sparvöga, flyg över ängarna. Dröm dina drömmar så länge du känner. Du lilla Sparvöga flyg över ängarna. Dröm dina drömmar så länge du känner liv.” Undrar vart hon flög, lilla Sparvöga?



Det här är min hustru. Henne älskar jag mer än färska jordgubbar till midsommar. Vi har haft ett gott liv tillsammans även om det varit en del besvärligheter efter en olycka för några år sedan. På bilden sitter min hustru och väntar på att få maten på bordet. Hon skrattar åt två tekniktokiga tokstollar, på andra sidan bordet, som leker med en mobiltelefon. Själv håller jag som vanligt på med den förbannade digitala kameran. Ja, jag brukar säga så om de moderna kamerorna med tusen funktioner som ingen fattar ”nået” av. Men det är inte så att jag inte förstår mig på kameror. Min tredje kamera var en Leica M2. Bara så ni vet. Å sen det här med min hustru så tål det nog att upprepas. Henne älskar jag mer än färska jordgubbar till midsommar. Hon är viktigare än luftens syre! … Min lilla present till Kerstin [klicka här]

Kommentera

