Hur kunde det bli så här

PROLOG: Helt sjukt när jag tänker tillbaka på det där. Kommer du ihåg att jag frågade dig om du kunde hjälpa mig med en grej? Det slutade med ren och jävla katastrof. Någon försökte mörda dig, helt sjukt. Tack Max för att du är så strong och backar upp människor som har det svårt och att du tror på rättvisa. Tack för att du finns.
Såna som du är ovanliga.
Kram // Anette


Partiledare Hägglund med ingenjör Hobstig

Hej Göran! Kommer du ihåg den där underbart vackra dagen? Alla var på gott humör utom de bistra SÄPO-killarna. Man kan väl säga att det senare gick riktigt bra, hela vägen fram till mål. Jag hade ett samtal med en dam för några dagar sedan. För att tala vardagsspråk så tillhör hon en av bossarna i kd. Du känner henne väl och hennes man känner du kanske ändå bättre eftersom han jobbad nära din företrädare i början av 1990-talet. Mannen i fråga har varit min vän längre än hans hustru eftersom han och jag alltid skrattat åt samma dumheter

Som du vet blev jag ju utsatt för ett attentat den 3 juni 2003, som i och för sig inte var så värst, eftersom attentatet inte blev särskilt högprioriterat av de aktörer som annars brukar visa framfötterna i den typen av delikata ärenden. Skurkstrecket fick mig att hamna på knäna när hela tillvaron krackelerade och resultatet blev en flerårig sjukskrivning med en diagnos som inte hör hemma här. Det måste vara måtta med allt. Under åren i min nya hembygd har jag på eget initiativ haft en del sysslor. Jag har arbetstränat på det stora museet och vid en arkeologisk utgrävning. Förra året avslutade jag en åtgärd, som var ett samarbete mellan mig och Försäkringskassan, på ett annat museum som bara ligger 100 meter från stadens järnvägsstation. Efter avslutet var alla parter helt överens om fortsättningen. Det enda som återstod var (att den för mig okände men förträfflige) försäkringsläkaren skulle skriva på uppgörelsen som kort gick ut på att Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen skulle gå in med förenade resurser för att få mig tillbaka till arbete.

Det är nu damen jag nämner ovan kommer in. Eftersom vi sedan många år är goda vänner berättade jag för henne att det tog ett och ett halvt år för försäkringsläkaren att sätta sin namnteckning på det dokument som skulle föra ut mig på startbanan igen. Som om inte denna långa väntetid hade varit nog så blev det grus i maskineriet redan efter ett halvår när jag beklagade mig för min handläggare på Försäkringskassan. Jag berättade för handläggaren att jag började bli hospitaliserad av denna väntan på besked. På min fråga om jag inte själv kunde ta kontakt med arbetsförmedlingen utan att invänta försäkringsläkaren fick jag svaret att ”Så kan du inte göra”. Handläggaren höll visserligen med om att det tagit bedrövligt lång tid (ett halvår) men att jag måste vänta (det blev ytterligare ett år). Under hela tiden uppbar jag sjukpenning. En onödigt hög kostnad för hela samhället och en väldigt dyr ”kostnad” för mig personligen eftersom jag idag verkligen känner mig helt onödig på arbetsmarknaden.

Kerstin Hobstig på besök hos Alf och Ewa

När den ovannämnda damen fick höra om den här berättelsen blev hon irriterad och sade till mig ”Max. Det här måste komma fram”. Det gör det nu käre broder Göran, kommer fram. Det är så här det fungerar med Försäkringskassan samtidigt som bluffsjuka jagas med blåslampa trots att man skulle kunna tjäna mer storkovan på att förenkla och påskynda sina rutiner. Det är inte rimligt att arbetsvilliga sjukskrivna skall behöva vänta ett och ett halvt år på en namnteckning.

Med vänliga hälsningar // Max Hobstig
Tveta härad den 14 september 2007


Det var bättre på Alf tid

EPILOGEN: Eftersom Göran Hägglund aldrig bekräftade att han tagit emot mitt mejl daterat den 14 september 2007 skickade jag den 18 december 2007 iväg samma mejl, fast nu till registraturen på socialdepartementet. Den 1 april 2008 fick jag ett svar från Cristina Husmark Pehrsson som tackade mig för att jag tog mig tid att skriva till henne (?) Det är värdefullt för mig som minister att få ta del av människors synpunkter om mina ansvarsområden i regeringen.




ETT PERSONLIGT BREV TILL GÖRAN SOM ENDAST MEDDELAS HÄR OCH NU!
Bäste Göran Hägglund! Du måste hålla med om, att en så lång handläggning som jag ovan exemplifierat i ett enda ärende, i ett större perspektiv, uppenbart är både oacceptabelt och rent kontraproduktivt, eftersom Försäkringskassans rutiner motarbetar själva uppdraget! Eller är det så … att ni i regeringen schabblat till det för er och gett Försäkringskassan ett uppdrag som inte går att genomföra eftersom uppdraget är en omöjlig uppgift att genomföra? Eller kan det vara så, att ni tappat bort er på vägen och idag bara ser till alltings kostnad och ingentings värde?? Du måste förstå att jag är både förbannad och ledsen över det rådande Försäkringskasseläget och faktiskt har rätt att ta mig rätten att ställa frågan: Hur kunde det bli så här?

Med vänliga hälsningar // Max Hobstig
Tveta härad den 14 December 2009


9 responses to this post.

  1. Posted by Lasse Eriksson on 15 december, 2009 at 08:06

    Max!
    Du är helvetes modig.
    Ingen kan efter det här bli förvånad över varför de bästa politikerna lämnar sina uppdrag. Ingen kan anklaga dig för att ha smitit från ditt ansvar.
    Du har gjort många människor till MÄNNISKOR! Det skall du ha en eloge för och en helvetes stor bukett rosor för!

    Svara

    • Stopp och belägg.
      Går det att överklaga beslutet eller har det vunnit laga kraft?
      Jag vill inte ha någon bukett rosor. Jag tycker inte om rosor.
      Jag vill ha ett par tre brandgula Krysantemum :)

      Svara

  2. Posted by Lasse Eriksson on 15 december, 2009 at 21:06

    Max!
    Det här med Försäkringskassan har du gjort bra. Nu kommer du att få ordentligt med stryk. Som det verkar har du frisknat till efter förra smällen. Vi hörs.

    Svara

    • För den som utväljs att vara i de levandes skara finns ju ännu något att hoppas. Ty bättre är att vara en levande hund än ett dött lejon :-)

      Svara

  3. Posted by Isabell Gustavsson on 26 december, 2009 at 09:05

    Hej lilla gubben.
    Vad är det för synpunkter den lustiga socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson skriver om? Hon måste väl vara en politisk belastning för regeringen?
    God fortsättning och gott nytt år!!!

    Svara

    • Kära Isabell!
      Jag har inte en aning om vad Husmark menar med värdefulla synpunkter. Jag trodde att jag den 14 september 2007 pekade på faktiska brister i det rådande systemet. Brister som mer och mer synliggjorts i och med att konsekvenserna av nya sjukförsäkringslagen.

      Här kan rösta på allting
      http://www.voter.se

      Svara

  4. Posted by Gretteheim on 9 juni, 2010 at 20:30

    Söndagen den 19 september 2010 är det val.
    Jag hoppas att Kristdemokraterna åker ur riksdagen!
    Ändå kommer jag att kryssa Acko Ankarberg i kommunvalet.!
    I landstingsvalet kommer jag inte att rösta på Kristdemokraterna!
    Nu är det slut med allt som har med det Kristdemokratiska partiet att göra!

    Jag anger inte några skäl eftersom det är så många.
    Undantagsvis nämner jag, bara i förbigående, Kristdemokraternas syn på allas lika värde som alltid undantagit homosexuella. Naturligtvis, har jag några rakryggade Kristdemokratiska vänner kvar, även om vi inte umgås så ofta som vore önskvärt.

    Svara

  5. Det ska bli lättare att ­bli svensk medborgare
    Det föreslår partistyrelsen i proposition till KD-rikstinget
    http://www.kristdemokraten.com/article.asp?Article_Id=29474

    Alla som vill komma till Sverige och som tar ansvar för sin försörjning ska få möjlighet att flytta hit. Det ska bli lättare att få komma till Sverige och arbeta och det ska bli enklare att bli svensk medborgare. Utomeuropisk arbetskraftsinvandring ska underlättas.

    Mimer

    Svara

    • Utomeuropisk är väl en felstavning. Skall det inte vara Utomeuropeisk?
      Från det ena till det andra: Vad betyder det att arbetskraftsinvandring ska underlättas. Betyder det att kapitalsvaga hamburgerkedjor som McDonalds, Burger King och Max behöver skitbillig utomeuropeisk städhjälp?

      Svara

Kommentera

